Khamis, 14 Disember 2017

Johor FC masih pertaruh formasi 4-5-1

ARKIB : 02/01/2009
 
Jurulatih Johor FC, Ramlan Rashid (empat dari kanan) memberi taklimat kepada para pemain di Kompleks Sukan Bukit Mutiara Johor Bahru, semalam.

JOHOR BAHRU - Jurulatih Jo hor FC, Ramlan Rashid akan terus mengekalkan formasi 4-5-1 apabila menentang Pahang pada perlawa nan pembukaan Liga Super di Stadium Darul Makmur, esok, lapor ARIF NIZAM ABDULLAH.

Ramlan berkata, formasi yang digunakan sejak tiga musim lalu dijangka mampu merealisasikan matlamat Sang Lebah untuk me ngutip tiga mata penuh pertama walaupun bakal beraksi di tempat lawan.

Berdasarkan format 4-5-1, Fah ruzahar Ali akan diletakkan seba gai penyerang tunggal sambil di bantu lima pemain tengah seperti Mohamad Syaiful Sabtu, Mohd. Nurul Azwan Roya, Mohd. Safuan, Mohd. Azizan Baba dan M. Siva kumar.

"Format ini bukan asing lagi ke pada Johor FC kerana kami berja ya membuktikan kejayaan yang dicapai sepanjang tiga musim lalu.

"Justeru saya berharap segala perancangan yang dilakukan sebe lum ini dapat berjalan lancar ma lam Sabtu ini dengan satu visi utama iaitu meraih tiga mata pe nuh pertama.

"Pada masa sama, saya mahu pemain mengelakkan untuk seri pada perlawanan sulung itu nanti," katanya yang ditemui selepas sesi latihan Johor FC di Kompleks Mu tiara, semalam.

Musim lalu, pasukan berstatus kelab itu menduduki tangga ketiga dalam Liga Super dan layak ke peringkat separuh akhir Piala Ma laysia.

Ramlan mengakui pasukannya tidak berada dalam keadaan terdesak walaupun dibelenggu dengan masalah kecederaan yang menimpa Eddy Helmi Manan.

Bagaimanapun beliau berharap, semua pemain Johor FC bebas daripada sebarang kecederaan hingga ke hari perlawanan bagi mengelak gangguan percaturan yang telah dirancang.

Eddy Helmi terpaksa diketepi kan pada perlawanan sulung itu nanti selepas mengalami kecede raan di kepala akibat dirempuh pemain lawan ketika perlawanan persahabatan dengan Negeri Sem bilan minggu lalu.

Pada perlawanan itu, pemain sa yap lincah itu pengsan beberapa minit di atas padang sebelum dike jar ke hospital untuk pemeriksaan lanjut.

Ramlan berkata, ekoran kejadi an itu, bekas pemain kebangsaan itu dikecualikan daripada latihan beberapa hari dan hanya mula me nyertai latihan minggu ini.

Mengenai persiapan pasukan menjelang musim baru Liga Mala ysia, beliau berkata, pasukannya telah mengadakan enam perlawa nan persahabatan dengan keputu san dua kemenangan dan empat seri.

"Pemain tidak boleh berpuas ha ti dengan keputusan itu kerana setiap perlawanan persahabatan hanya mementingkan kombinasi pemain bagi membentuk persefa haman yang lebih mantap.

"Selain itu, kita juga tidak tahu tahap kemampuan pasukan lain pada musim baru Liga Malaysia ini apatah lagi bermain di tempat la wan pada perlawanan pembuka an," katanya.
SUMBERArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0102&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=su_04.htm#ixzz51H23G855

© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan